torsdag 21. juni 2012

Knipeøvelser

Gårsdagens sommerfest ga rikelig anledning til å beundre alle Herlighetens flotte parseller.  Plener, terasser, stenbed og balkonger og alt fra okra til rosenkål i kassene.  Jeg gir meg helt over.

Jeg tenkte jeg skulle kommentere et par ting.  Det første er at mange ikke har tynnet frøplantene sine.  Etter litt søking på netter forstår jeg at det er mange som synes at dette er en hjerterå praksis og som vegrer seg for å drepe sine små hjertebarn på denne måten.  Det er bare én ting å si til dette: skjerp dere, det er bare grønnsaker!  Hvis dere ikke tynner får ikke plantene nok plass til å vokse seg store og avlingen blir elendig.

Tynning kan skje i to omganger.  I første omgang tynner du de små frøplantene slik at det blir et par centimeter mellom dem.  Når plantene har vokst og det blir trangt igjen, tynner du en gang til slik at det blir god plass til hver plante.  Se for deg det ønskede resultetet.  Et kålhode tar mye plass, så da må det være god avstand mellom plantene. Minigrønnsakene du har dratt opp kan du, som jeg har nevnt før, bruke i salaten.  Kom igjen, knip tak rundt planten og dra rett opp!

Den andre tingen jeg tenkte jeg skulle skrive litt om er stell av tomater.  Det var noen nokså slitne eksemplarer rundt omkring (tomatplanter altså), og mange har ikke knepet av "tyver".

Tyver er små skudd som utvikles der gren møter stilk, og de stjeler næring fra de flotte tomatene dine.  Cherrytomater får ikke slike tyver, så hvis du bare har slike behøver du ikke å tenkte mer på saken, men hvis du har store tomater må du knipe av alle tyvene du finner.

Tomater trenger jevn vanning og godt med gjødsel.  Hvis det er tørt i en periode og så godt med vann kan tomatene sprekke.  Skallet klarer ikke å følge med veksten inne i bæret.  Hvis planten ikke får nok gjødsel blir bladene fort gule.  Pass også på at det er luftig både rundt og i planten.  Det er med på å forebygge sykdom, men hvis tomatene dine ikke får nok vann og gjødsel er det stor fare for at de blir syke uansett. Dette kalles omsorgssvikt og er mye verre enn tynning spør du meg,  Men det gjør du muligens ikke.

Når planten har vokst seg stor og har fått fem blomsterklaser kniper du av toppen på planten.  Da er det håp om at alle tomatene kan rekke å modne før det blir for kaldt - engang i september - men det er lenge, lenge, lenge  til.

Tone


1 kommentar:

  1. hva gjør man om cherry-tomaten bare krøller blader og visner blader men likevel produserer nye, fine tomater (gode er de også) ? har prøvd å gjødsle med neslevann i 3 omganger, men bladene ser bare verre og verre ut... noen tips, tone?

    og har fått masse svart lus på agurkurten mens vi var på ferie - er disse også bare å knipe eller spraye med grønnsåpevann e.l?

    SvarSlett